Thursday, January 24, 2019

Pogled iz Žute podmornice





Tu sliku sam naslikao pre par godina, kao pogled ispod vode. 
Nedavno sam na Fejsbuku pročitao odličan prepev pesme Octopyses garden (Beatles) 
od mog dragog kolege sa studija:

Осмокракога врт
Ленон и Макартни
(избеглички превод)
Волио бих бит
тамо ђе пасе кит,
у осмокракога парку
паркират подводну барку.
Позв'о бих другарице и другове
у осмокракога лугове;
било би нам кобог – ма, ко Титу –
воља ти се зајебават, воља ти ладит киту.
Дубоко испод пучинских попришта,
било би ко душа у сјени нашег скровишта;
па мôре под главу и гузицу,
савит се у осмокракога кућицу.
Врискај и ђипај, и дан и ноћ;
не бригаш, рођени, оће л’ ти ко одозго доћ,
у осмокракога врт,
да, не дај Боже, снесе смрт.
Пјевали па пливали око коралних гребена,
и обратно: пливали па пјевали све док је времена,
под таласима, ах, радости за дјевојке и младиће,
и горе и доље, свуд около слано а преслатко жиће.
Још овђе, ђе плешу раже
изнад наше подводне плаже,
да си и ти, рибице,
да ми је у осмокракога башчице
угледат твоје крљушти љуспице!
Дао бих сав тај свијет изнад, од прашине –
у свуд наоколо плавој супици
за живјет с тобом у некој рупици


Pomislio sam kako bi ta moja slika bila dobra ilustracija za ovu pesmu, a Žuta podmornica tj. "podvodna barka" je mesto odakle se posmatra, jer je to podmornica uz koje su Bitlsi posmatrali. Zbog toga moja slika nosi naziv Pogled iz žute podmornice. Dalje, pojavilo se pitanje zašto je podmornica žuta, ali batiskafi i slične naučne podmornice su vrlo često - žute, to se viđa na tv-u u emisijama o podvodnim istraživanjima. To navodi da je pogled iz žute podmornice pogled naučnika koji otkriva neku novu vrstu svetleće ribe na 4000m dubine, ili otkriva actečko zlato u ostacima španskih galija... Još jedna, možda važnija analogija  je to što su i najlon kese vrlo često žute tj. od plastike su - pogled iz žute podmornice može da bude u stvari pogled tehnološki i potrošački ušuškane civilizacije na okolinu, u kojoj, kao i na mojoj slici, nema baš mnogo čega da se vidi osim jedne "рибице". Eto tu dolazimo do teme zaštite životne okoline i ekologije, a to je u stvari tema te moje slike, a možda i pesme gore, ko zna... Simptomatično je i to da su prsluci koje nose demonstranti u Francuskoj (i pomalo i u Beogradu) - te žute boje. Prsluci ne samo da su žuti nego su i pomalo prugasti, a to mi daje priliku da prizovem još jednu sliku, od pre (skoro) 20 godina - 
Zatočenici trga slobode



Ova slika prikazuje događaje oko 5. oktobra 2000, zebere nose prugaste-zatvoreničke kombinezone, ali u stvari to su zatvorenici svojih iluzija koji su paradoksalno zatvoreni tu na Trgu slobode, ispred kulisa Muzeja koje prikazuju da su institucije farsa. Taj period zatvoren je otvaranjem Muzeja na Ušću i Narodnog muzeja ali izgleda da iluzijama nema kraja. 
Ova razmišljanja nisu zaokružena i sigurno ima prostora da se mnogo toga doda, a i tako "Danas potpuno novi početak me doziva." 

No comments:

Post a Comment